Vooruitgang met achteruitkijkspiegel

Ik ben Yanick, een van de oprichters van de VZW. De titel klinkt misschien raar maar ik zal hem meteen even uitleggen. We hebben met deze VZW op korte tijd heel veel bereikt, dat is iets om trots op te zijn. Maar evenzeer is trots een verkeerd geplaatst woord, het doel van deze VZW toont nogmaals aan hoe relatief alle zaken in ons drukke leven wel zijn. De achteruitkijkspiegel is dat relatieve element, kanker heeft ieder van ons al pijn gedaan. Diepe pijn, harde pijn, pijn die nooit weggaat. Natuurlijk moeten we niet naïef zijn, onlangs werden we met onze neus op de feiten gedrukt dat er ook zeer nutteloos geweld is dat ook heel pijnlijk is. Weer een element dat de achteruitkijkspiegel uit de titel toelicht. De geschiedenis die ons getekend heeft is voor elk van ons een stuw naar voor, die leidt tot een drang om iets te bereiken met onze VZW, een drang om anderen te helpen opdat ze niet meer die diepe pijn moeten voelen, een drang om geweldige activiteiten te organiseren, een drang om op die activiteiten mensen te doen genieten en zo mee te helpen aan de vooruitgang! Een drang om te tonen wat studenten kunnen!

VZW Stop het Lei’den, het klinkt raar en hard maar het is het niet. Deze VZW is een jonge VZW die echt wel al veel bereikt heeft! Samen met jonge studenten! Wil die achteruitkijkspiegel zeggen dat we de vooruitgang niet mogen benadrukken? Neen! Het is enorm aangenaam om vast te stellen dat zelfs in deze tijden er nog steeds warme mensen bestaan. “Sire, ons land leeft WEL nog, EN HOE!” “Gewoon” zoals het ons Belgen siert: rustig. Bedrijven als Villa de Frit, Group Globiss en Belfius steunen onze VZW financieel. Je moet het maar doen, even geld geven voor een hoop jonge mensen die een VZW opgestart hebben. “Wie is zo zot om dat te doen?” dacht ik bij de start. Groot was mijn vreugde toen de vraag beantwoord werd: “Veel mensen”. Acco wil meteen heel goedkoop affiches drukken, KU Leuven steunt ons enorm veel. Velen dragen ons een warm hart toe en steunen ons. Nog opvallender misschien was een vrouw die onze VZW spontaan contacteerde, ons bij voetbalclub KV Mechelen bracht en Peter Maes contacteerde voor ons! Zonder problemen steunt ook zij deze VZW, zonder connectie met iemand van onze VZW. Hartverwarmend. We konden nooit bereikt hebben wat we nu bereikt hebben dankzij zulke warme Belgen! Ja, er leeft nog solidariteit onder ons!

Iets waar ik persoonlijk heel blij van werd, het toverde zeer vaak een lach op mijn gezicht en deed me vaak opstaan met veel zin in het leven: zeer veel mensen kochten onze steunkaarten, zeker al meer dan 250 mensen deden dit met plezier. Iets wat toch echt wel hartverwarmend is, niet normaal zelfs! Woorden schieten voor deze kleine daad te kort! Stoomboot stemt zonder problemen toe om een privéconcert te geven in een aula die de KUL ons gratis ter beschikking stelt. Dat is slechts een deel van de onvoorstelbare steun die we krijgen! Elk individu moet dit horen en even blij worden van zo veel hartverwarmends , denk ik dan. Heb vertrouwen in iedereen rond u. We zijn allemaal maar mensen en willen gewoon allemaal vooruitgang!

Maar de achteruitkijkspiegel is ook hard en we mogen dit niet vergeten, zoals ik al stelde. Ikzelf ben door de vreselijke ziekte mijn peter verloren. De man die steeds nuchter in het leven stond, de man die mij geleerd heeft dat bescheidenheid mensen siert! Daarom ook dat ik het liefst van al constant wil praten over de VZW maar het niet doe. Mijn peter heeft het mij zo geleerd: rustig en kalm in het leven staan, niet te groot willen zijn, maar gewoon jezelf zijn en iedereen rond jou gelukkig maken. Bij elke vooruitgang die die we met de VZW maken ben ik dan ook nog blijer als ik iemand anders gelukkig kan maken. Ook u die nu de blog leest, ja, ook u! Dat heeft die achteruitkijkspiegel mij geleerd. Rustig en kalm vooruitgaan en bescheiden blijven. Welkom bij VZW stop het Lei’den dus!

Plaats een reactie